آنچه درباره برند آدیداس نمی‌دانید!

برند آدیداس از کجا شروع شد؟

زمانی که به لوگوی برند آدیداس نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که تاریخچه وسیعی در پشت این برند نهفته است بندی است که حداقل یک بار آدیداس توسط مردم سر تاسر جهان پوشیده شده و شناخته شده است.

امروزه آدیداس و لوگوی آدیداس به عنوان یکی از محبوب ترین شرکت های تولید کفش و پوشاک در سطح جهان است. همچنین این برند توانسته امثال پر ادعایی چون برند نایک را به چالش بکشند و راه های منحصر به فرد خود را برای جذب مشتری در زمانی که بسیاری از شرکت های ورزی با مشکل مواجه شدند به کار بردند. 

این برند دارای بازار یابی هوشمندانه و طراحی چشمگیری است که در موفقیت آنها نقش بسزایی داشته است. در این مقاله نگاهی به تاریخچه آدیداس تاریخچه لوگوی آدیداس و نقشی که لوگوی آنها در جذب بازاریابی داشته است.

تحولات عظیم شرکت آدیداس

تاریخچه برند آدیداس

برای بسیاری ممکن است منشا برند آدیداس و چگونگی آن کمی ابهام بر انگیز و جدل داشته باشند. بنیانگذار این شرکت آدولف داسلر است که در جنگ جهانی اول در کنار آلمانی ها جنگید و در جنگ جهانی دوم به حزب نازی پیوست. 

پس از بازگشت از جنگ جهانی اول داسلر شروع به کار برای تولید کفش های ورزشی در آشپزخانه مادرش کرد. در ابتدای کار برادر کوچک ترش رودولف به او ملحق شد. اما بعد از گذشت مدتی بین آن دو درگیری ایجاد شد و رودولف شرکت برادر بزرگ ترش را ترک کرد و شرکتی را تاسیس کرد که به نام برند پوما Puma که بعدا یکی از رقبای سرسخت آدیداس شد.

در المپیک تابستانی 1936 آلدوف داسلر با یک چمدان پر از کیف های ورزشی به دهکده المپیک رفت تا بتواند جسی اونز که قهرمان المپیک آمریکایی آفریقایی بود را متقاعد کند که کفش های او را بپوشد. جسی اونز یک دونده سرعت، و اولین فرد آفریقایی بود که در المپیک حمایت مالی در یافت کرد. 

در آن مسابقات اونز توانست 4 مدال طلا به دست بیاورد او قهرمانی خود را مدیون آن کفش می‌دانست و این مسئله باعث شد در مدت زمان بسیار کوتاهی باعث شهرت برادران داسلر شد و تقاضای زیادی برای دریافت کفش از آنها می‌شد. کسب و کار آنها در مدت زمان کوتاهی بسیار رونق گرفت و تا پیش از جنگ جهانی دوم این دو برادر سالانه بیشتر از 200 هزار جفت کفش به فروش می رساندند.

کیف باگت فندی

مطالعه همه آنچه درمورد برند فندی باید بدانید!

استفاده از کفش و محصولات آدیداس در مسابقات بزرگ

برادر ها از سال 1947 به طور رسمی از یکدیگر جدا شدند و رودولف شرکت جدیدی به نام رودا که مخفف اسمش بود تاسیس کرد و بعد ها نام آن را به پوما تغییر داد. آدولف نیز در 18 اوت 1949 شرکت آدیداس را تاسیس کرد پوما و برند آدیداس پس از جدایی از یکدیگر وارد رقابت شدیدی شدند. 

او کنترل شرکت را تا سال 1987 حفظ کرد و سپس آن را به یک سرمایه گذار فرانسوی به نام برنارد تاپی فروخت. تاپی تولید کفش های آدیداس را افزایش داد اما به دلیل ناتوانی در پرداخت سود وام هایی که برای خرید شرکت گرفته بود مجبور شد شرکت آدیداس را به رابرت لوئیس دریفوس بفروشد.

برند آدیداس در سالهای بعد دست به دست شد و به موفقیت او اضافه شد. امروزه آدیداس علاوه بر تولید کفش در زمینه تامین پوشاک نیز فعالیت می کند. و در سال 2016 این شرکت به نام 19.3 میلیارد یورو فروش داشته است. 

در این مسیر شرکت آدیداس از بازاریابی ماهر و هوشمندانه و ایجاد طرح های محبوب استفاده کرده است که بر روی تمامی محصولات لوگوی این برند قرار گرفته است.

شرکت کنندگان

تاریخچه لوگوی آدیداس

لوگوی آدیداس از دیر باز به دلیل داشتن سه خط و شکل راه راه خود مشهور است. با این حال آنها اولین شرکتی نبودند که از همچین طرحی استفاده کردند. در جنگ جهانی دوم این شرکت و برند آدیداس ضربه محکمی خوردند و با کمبود سرمایه مواجه شدند و صاحب اصلی لوگو آن را با قیمت 1600 یورو فروخت.

در سال 1971 شرکتی که لوگو را خریداره کرده بودند از لوگوی جدید رو نمایی کردند که به شکلی شبیه به برگ بود و جایگزین لوگوی قبلی که شبیه به مثلث بود شد البته امروزه گاها لوگوی قدیمی را نیز می بینیم.

شرکت Karhu Sports قبل از اینکه این لوگو را خریداری کند دارای لوگویی به شکل خطوط سیاه سفید راه راه بود و خود را به این نام می شناختند. و این سه خط به معنی سه سرزمین اصلی که کفش های آدیداس در آن به فروش می‌رسد بود مانند آمریکای شمالی، اروپا و آسیا.

برند آدیداس با ساختن لوگویی که شبیه به کوه است و به سمت بالا شیب دارد به تمام چالش ها و لوگو هاغلبه کرد و به لوگوی خود معنا داد. آدیداس همچنین به نام شرکت خود را با حروف کوچک روی لوگوی خود انتخاب کرد. در نهایت از آنجایی که هیچ طرح و رنگ خاصی به لوگو نداده اند، آدیداس مختار است رنگ لوگو را مناسب با طرح و رنگ لباس و کفش هایش تغییر دهد.

تاریخچه تغییر لوگو برند آدیداس

لوگوی مارک آدیداس به چه معناست

هنگامی که مسابقات المپیک سال ۱۹۷۲ در مونیخ افتتاح شد، کل جهان در آلمان حضور داشت و دقیقا در زمان همین رویداد، برند آدیداس لوگوی جدید «Trefoil» را ارایه داد یعنی بودن برای ماندن. تری فویل نماد عملکرد مارک آدیداس بود. مجموعه آدیداس اصل از سبک زندگی روزمره می آید و ممکن است بارها تغییر کند ولی همیشه Trefoil باقی خواهد ماند. پوشاک و کفش های تولیدی  مارک آدیداس با لوگوی این شرکت که مشخصه آن سه خط موازی است، نشان داده می شود که لوگوی رسمی شرکت آدیداس است.

لوگو برند آدیداس و تغییرات آن

محبوبیت لوگوی آدیداس

فروشگاه های پوشاک و بوتیک ها با محبوبیت نوع محصولات خود برجا هستند و آنها نه تنها نیاز دارند که برای مشتریان خود جذاب باشند بلکه نیاز به معروفیت و محبوبیت برند هایی که استفاده می‌کنند باشند. به عنوان مثال برند آدیداس مبلغ انبوهی را خرج می کند تا ورزشکاران حرفه ای کفش را بپوشند و مردم ببینند. بنا براین، این برند باید دقت کند که کجا و توسط چه کسی محصولات برند خودشان استفاده میکنند و چه میزان اثر گذاری دارد.

خوشبختانه لوگو و برند آدیداس شناخته شده است و هر فردی می‌تواند با دیدن لوگو این برند را تشخیص دهد. مردم پوشاک آدیداس را به دلیل کیفیت آن میخرند ولی درواقع این لوگوی آدیداس است که باعث نقطه قوت فروش آن شده است و این لوگو به عنوان عنصر اصلی محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

همچنین این برند توانسته است ذهنت مردم را تغییر دهد و هنگامی که محصولی از برند آدیداس را دیدند در ذهن خود افراد مشهور و معروفی را به یاد بیاورند و همین موضوع شبیه سازی باعث می‌شود بارها و بارها افراد به فروشگاه های آدیداس مراجعه کنند. همچین کارهایی را تقریبا تمام برند ها انجام میدهند ولی برای برند هایی چون آدیداس یا نایک که بازاریابی خود را از طریق لوگوی خود انجام میدهند حیاتی است.

چرا لیونل مسی از برند آدیداس استفاده می کند؟

برند آدیداس در کنار هنر

سال 1986 زمانی که گروه هیپ هاپ ایالات متحده آهنگ My Adidas را منتشر کرد نشان دهنده شور و شوق محله های فقر نشین نسبت به برند آدیداس بود. 

یکی از کارمندان آدیداس کنسرتی با حضور ۴۰هزار نفر برگزار کرد و آدیداس وارد یک داستان عاشقانه شد این ادغام هنر و ورزش از اقدامات منحصربفرد آدیداس بود که تبلیغات غیرورزشی را برای آدیداس در صنعت کالاهای ورزشی وارد کرد

آدیداس ۱

سال ۲۰۰۵ برند آدیداس برای اولین بار کفشی با عنوان «adidas1» یا آدیداس 1 را روانه بازار کرد که اولین کفش ورزشی دارای  میکروپروسسور بود. 

این میکروپروسسور با توانایی محاسبه بیش از ۵ میلیون فرمول ریاضی در ثانیه، اولین کفشی بود که به راحتی می‌توانست شرایط استفاده کننده را در نظر بگیرد و فرم کفش را براساس نیازهای او تغییر دهد. 

این میکروپروسسور با یک باتری کوچک تغذیه می‌شد که به طور تقریبی تا ۱۰۰ ساعت دویدن عمر کند و به راحتی قابل تعویض باشد.

کفش های جذاب و با تکنولوژی بالای آدیداس

خلاصه مقاله

در این مقاله درباره تاریخچه برند آدیداس و سازنده آنها که دو برادر بودند صحبت کردیم این دو برادر پس از مدتی به اختلاف می‌خورند و جدا می‌شوند و شروع به رقابت می کنند همچنین درباره داستان و تاریخچه لوگوی آن همچنین نوع محبوبیت آن صحبت کردیم که بیشتر فروششان به خاطر لوگوی آن است نه کیفیت آن و همچنین در مورد ستارگان محبوب که از این برند استفاده می کنند صحبت شد امیدوارم از این مقاله خوشتان آمده باشد.

 

 

 

منبع

 

دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه